Je to okay, jak to je?

Reforma školství je pojem, který se začíná využívat častěji a častěji. Co přesně si lze pod tímto pojmem představit? A co vše je potřeba změnit?

Abychom mohli zamýšlené změny pochopit, je třeba se pro srovnání zamyslet a připomenout si, jak to se školami je v tento moment.

Školní systém dnešní doby má kořeny už v 18. století. Každému po chvilce zamyšlení musí dojít, že to jsou doby od sebe naprosto odlišné, s naprosto jinými životními podmínkami a možnostmi pro lidi. Proto se nelze od těchto kořenů odvíjet v dnešní době.

Jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů je to, že se školy nesnaží rozvíjet vlohy, talent, nadání a možnost seberealizace. Nepsaným pravidlem se na školách stalo to, že se děti musí naučit co nejvíce věcí z co nejvíce oblastí.

Dnešní doba je založená na tom, že se spolu lidé snaží více komunikovat, projevovat se a dávat najevo své potřeby. To všechno jsou ale věci, které dnešní školství nebere v potaz a než aby se snažilo v dětech tyto pocity prohlubovat, spíše je utlumuje. To se pojí s tím, že by se měla výuka  o trochu víc individualizovat.

Kolika z vás se stalo, že jste vznesli nějakou žádost, nespokojenost nebo jenom připomínku nějakému učiteli a on se s ní nedovedl vyrovnat a prokázat zájem o váš problém? Důležité je si uvědomit, že i to je chyba školního systému, protože ho nenapadá, že by děti mohly mít potřebu se projevit, a tak ani učitele na tyhle situace nepřipravuje.

Jedním z dalších problémů je to, že osnovy, ačkoliv už oficiálně neexistují, ale pro jejich srozumitelnost a praktičnost je učitelé stále využívají, jsou neuvěřitelně obsáhlé a jejich výklad se nedá za školní rok stihnout, což znamená, že sice budeme mít perfektně nastudovaný starověk, ale k moderním dějinám, které nás ovlivňují nejvíce a jejich dopady se nás týkají, se dojde málokdy. A není tomu tak jenom v dějepise, ale i v ostatních předmětech. Proč se tedy stále využívají a nezkusí se najít lepší cesta?

Abych pravdu řekla, mám kvůli nastavení škol pocit, že bych měla být stroj, který dovede odpovědět na každou školou položenou otázku, ale lidsky si do života připadám absolutně nepřipravená. Kdo mi vysvětlí, jak se platí daně, jak si můžu založit živnost nebo jak se jednou postarám o rodinu? A tolik dalších otázek, na které mi škola nedá odpověď, ačkoliv ji potřebuji víc než to, že budu vědět, jak počítat s komplexními čísly.

Další probíranou změnou je délka výuky. Je třeba sedět ve škole 9 hodin? Jsme vůbec schopni po tak dlouhé době ještě přemýšlet a soustředit se na to, co nám učitel vykládá?

I sami psychologové tvrdí, že se děti nejvíce soustředí mezi devátou až jedenáctou hodinou dopoledne. Je tedy efektivní a nutné, aby se ve školách sedělo až do čtyř hodin odpoledne?

Co by tedy měla slibovaná reforma vlastně přinést? Měla by se především více soustředit na individualitu studentů, naučit je, jak svět funguje a jak se v něm zorientovat a aspoň trochu ho pochopit.

Realita je ale taková, že spíš než k uzpůsobení výuky pro jednotlivce dojde ke sjednocení výuky na všech všeobecně zaměřených školách, což by mělo všem studentům přinést stejnou míru vzdělání. Tím se ale ovšem opět tak trochu dostáváme k útlaku osobního rozvoje studentů.

Změn je samozřejmě potřeba mnohem víc, ale tyto patří mezi ty nejvíce diskutované a dle mého názoru nejvíce důležité. Množství informací a znalostí, které se učíme, je neuvěřitelné a máme neuvěřitelné štěstí, že se nám dostává takového vzdělání, ale když to jde líp, proč se do toho nepustit?

Mariana Niklová


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *