Sex life svobodného muže
Sexuální život začíná tehdy, když se z dítěte kolem čtrnáctého roku stane mladistvý a odloží tógu praetexu a bullu. Tóga má purpurový lem a značí svobodné dítě, které nesmí být sexuálně zneužito; bulla je amulet kolem krku s vyobrazením falusu (penisu) a má magickou ochrannou funkci. Po patnáctém roku dítě odkládá tyto ochranné symboly a může se začlenit do sexuálního života. Je mu doporučováno získat zkušenosti před tím, než vstoupí do manželství. Chlapce často zasvěcují zkušené kurtizány (prostitutky), a mimo ty i otroci a otrokyně. Až v rámci císařství se začalo doporučovat, aby chlapci, stejně jako dívky, zůstali panicové/panny.
Už zde existovaly skupinky mladých násilných mužů, kteří se scházeli a společně chodili do bordelů, znásilňovali prostitutky a otrokyně a na nesvobodných občanech páchali násilí a někdy i vraždy, za což nemohli být trestani, maximálně jako “škoda na majetku”. Muži jak před, tak během manželství mají v domácnosti jednoho nebo více otroků a otrokyň, kteří mají na starost jen pánovo potěšení.
Ženy pro muže tehdy představovaly něco vrtkavého, nekontrolovatelného a nebezpečného pro říši s a cenili si toho, když ženy byly opak tohoto a aby se chovaly jako kdyby nebyly.
Okolo roku 100 př.n.l. máme důkazy o tom, že pokud měli muži hodně dětí, někdy svou manželku “půjčili” muži, který o ni požádal, aby mu porodila potomky. Potom se mohl rozhodnout, jestli ji chce zpátky, nebo ne.
Sňatky mezi muži nebyly povoleny, i když o nich máme zmínky, například u Cicera, který ale ve svých proslovech často jen očerňoval soky. Nemáme o nich zmínky v právních textech, takže těmto obviněním nemůžeme moc věřit. Pro Římany nebyl u těchto vztahů problém, že by byli oba muži, ale to, že by jeden svobodný muž musel být proniknut. I tak se ale stávalo že spolu žili svobodný muž a otrok nebo herec v konkubinátu a proti tomu se nikdo nevymezoval.
Hlavní úkol pro svobodného muže byl zůstat uir, tedy muž ve smyslu neproniknutelný, ženy ani muže orálně neuspokojující. Pokud byl chlapec jako dítě znásilněn, byl mu odepřen status uir. Opakem uir je cinuedi, tedy zženštilý muž, kterému se nepodařilo být zcela mužem a mohl se například zženštile oblékat a chovat a při análním sexu zastával pasivní roli. Pro mužskou čest bylo lepší spáchat sexuální zločin (stuprum) nebo cizoložit, než aby přišli o status uir. Ačkoli jsou cinuedi respektováni jako svobodní občané, cenzoři (ti, kteří měli na starosti morálku) mohli takové lidi vyřadit ze senátu nebo z armády. Takřka každý výše postavený politik byl někdy z toho, že je cinuedi obviněn. Patřil mezi ně například i Caesar, avšak většinou tato obvinění nebyla pravdivá a byla to jen součást řečnických útoků.
Sexualitou byly protkané i hostiny a bankety, kterých se účastnili otroci, kteří obsluhovali, tančili a bavili své pány. Tanec byl spjatý s erotikou. Nízko postavení tančili svým pánům a bylo skandální, když svobodný muž nebo žena tančili často nebo vyzývavě. Třeba o manželce konzula Sempronii píše Sallustius toto: “hraje na citeru a tančí s přílišnou elegancí, než by se hodilo na počestnou ženu”.
Nakonec popis jednoho prostopášníka Zoila, odborníka na orální sex: pije ze skleněného a zlatou síťku na vlasy zaplnil svou ohromnou kšticí, oděn je do modré či světle zelené kostkované tuniky (Martialis).
Eliška Neumannová