Seznamte se, Lukáš Fidler

Seznamte se bude série rozhovorů, kde jsem studentům z různých univerzit položila podobné otázky ohledně jejich školy a oboru. První částí jsou obecné informace, například dostupnost materiálu, průběh studia nebo přijímací řízení. Druhá část je pak více o pocitu studenta ze školy a vysokoškolského života. Ptala jsem se na přístup učitelů, proč si školu vybrat a proč ne. Rozhovory jsem udělala s cílem alespoň trochu pomoct lidem, kteří tak trochu nevědí, kam dál.  Mluvila jsem jak se studenty prvních ročníků, tak se studenty téměř na konci studia. Studenty jsem vybírala tak, aby jejich obory byly co nejrozmanitější. Takže tedy začneme… 

Seznamte se, Lukáš Fidler 

Fakulta strojní, České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) 
Po úspěšném dokončení prvního semestru Lukáš v současnosti pokračuje ve studiích na strojní fakultě. 

Jaký mělo průběh přijímací řízení a jak to je s navazujícím studiem? 

„Potřeboval jsem maturitu z fyziky nebo matiky, takže jsem jen předložil maturitní vysvědčení. Navazující studium je bez přijímaček, ale je potřeba dostatek kreditů. Dokončením bakalářského a magisterského studia dosáhnete inženýrského titulu.” 

Jaký je průběh roku? (rozvrh, zkoušky, praxe, …) 

„Semestr začíná v půlce září, učí se hnedka od začátku, končí v půlce ledna. Vánoční prázdniny mám tři týdny, zkouškové je pak v půlce ledna. Potřebuju zápočet ze všech předmětů, plus zkouška ze tří předmětů. Jako praxe máme laborky a další nám přibydou, až si vybereme zaměření. První rozvrh jsem dostal, pak bych si ho měl volit sám.” 

Jaký byl začátek roku pro tebe? 

„Vůbec jsem nevěděl, kam mám chodit, je tam na mě moc budov. Docela dlouho mi trvalo, než jsem se zorientoval.”

Jaká je dostupnost informací ke studiu? 

„Každý učitel nám řekl doporučenou literaturu (skripta), většina z nich je přístupná v knihovně.” 

Jaké má tvůj obor následné uplatnění?

„ U nás dost záleží kam potom člověk pokračuje v navazujícím magisterském studiu, a je to dost rozsáhlý, ale například může být konstruktér, můžeš dělat matematický modelování dějů, být projektant nebo jít do vědy. Je toho fakt hodně a je to dost různorodé.” 

Jaká byla první myšlenka, když jsi vešel do školy? 

„Asi: je fakt výborný, že přijdu na první přednášku pozdě, protože, jako vždycky, jdu tak akorát na čas, a jak se neumím orientovat, tak vůbec nevím, kde ta přednáškovka je.“

Jaký je přístup učitelů? 

„Dost jiný než na střední. Ty jim jsi úplně jedno, je tam dalších čtyřicet takových jako ty. Počítají s tím, že jedna třetina odpadne, ale na druhou stranu je vidět, že rozumí tomu, co dělají.” 

Co tě na škole nejvíce baví a naopak štve? 

„Baví mě ta volnost. Nikdo neřeší, jestli přijdu na přednášku pozdě, nebo vůbec. Musím chodit průměrně jednou denně na seminář. Můžu si studovat sám. Štve mě nepříjemný rozvrh. Mám třeba mezi dvěma přednáškami čtyři hodiny pauzu. (Taky jsem si dneska cestou z nákupu rozbil v batohu vajíčka.)” 

  Proč sis obor a školu vybral? 

„Baví mě fyzika a zajímá mě technika. Obor, na který chci, letectví a kosmonautika, je jen na ČVUT v Praze a VUT v Brně, ale na ČVUT jsem slyšel lepší reference.”

Měnil bys? 

 „Zatím nemám důvod.” 

Popiš vysokoškolský život třemi slovy. 

 „Mikrovlnka, party, poznání.”

Proč si tvoji školu vybrat, proč ne? 

„Společně s VUT jsou to nejlepší techniky u nás a Praha je blíž. Na druhou stranu Praha není pro studenty přívětivá jako ostatní města.” 

Jsi spokojený? 

„Řekl bych, že jo.” 

Co bizarního jsi ve škole viděl? 

„Postupně odbíhající studenty na záchod, protože jim nesedla včerejší party.”

Co je podle tebe nejtěžší předmět? 

„Fyzika.” 

Vybíral jsi podle školy nebo města?   

„Podle školy.” 

Změnil se tvůj přístup k učení, když jsi přišel na vysokou? 

„Musím toho víc dělat doma, jinak se nic extra nezměnilo.” 

Jakým způsobem se učíš? Máš nějakou metodu? 

„Zatím jsem se nijak učit nemusel. Ještě nebylo zkouškový.”

Přivyděláváš si během studia?   

„Občas o víkendech.”

Máš čas na volnočasové aktivity a vztahy? 

„Na volnočasové aktivity a vztahy se čas vždycky najde. To jinak nejde.”

Poskytuje tvoje škola Erasmus?   

„Poskytuje, od druháku můžu jet.” 

To nebo to: 

Papír a tužka, nebo ipad a notebook? 

„Ipad a notebook, ale nemám na to, abych si pořídil ipad a notebook, takže tužka a papír.”

Vstávat dřív a učit se, nebo chodit spát déle a učit se? 

„Vstávat dřív a učit se. Dal bych neučit se, ale bez toho to nejde.”

Učit se průběžně, nebo před zkouškami?   

„Učit se před zkouškami, zapomněl bych to.” 

Osobní auto, nebo hromadná doprava? 

„V Praze určitě hromadná doprava.”

Vařit si, kupovat jídlo, nebo vozit si ho z domova? 

„Vozit si jídlo z domu hotové.”

Slaná, sladká, nebo žádná snídaně? 

„Sladká snídaně.” 

Kniha, film, nebo seriál? 

„Kniha.” 

Řekneš mi něco na konec? Nějakou radu nebo moudro? 

„Je potřeba dobře vyvážit party život a studijní život. Vím, že obojí naplno nejde, ale jedno bez druhého se taky neobejde.” 

Barbora Vlčková

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *