Vždyť to byl jenom vtip

S šikanou se snad setkal každý z nás, ať už jako oběť, pachatel nebo pouhý pozorovatel.

Kdo z nás ale byl svědkem šikany na učiteli?

Řekla bych, že víc, než si myslíme. Ačkoliv se nějaké vtipy a žerty na učitelích mohou zdát nevinné, ne vždy tomu tak je. Jak ale poznat, kdy jde o pouhý vtip a kdy to zašlo už moc daleko?

Šikana je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašit nějakou osobu nebo i skupinu lidí. Šikana většinou začíná velice nenápadně, agresor se prvně snaží oběť poznat, najít její slabá místa. Dál dochází k nerespektování učitele, k odmítání plnění jeho požadavků, vyrušovaní v hodině a nebo slovnímu napadání učitele. 

Co vůbec ale tohle chování je schopné způsobit? Na to je ze všech tady položených otázek nejsnazší odpověď. Deprese, úzkosti, vyčerpání, poruchy pozornosti, neklid, nervozita, apatie, ztráta chuti do života, sebevražda. Ačkoliv je hrozné si to připustit, slova mají moc, mají moc obrovskou a větší, než si my všichni uvědomujeme. Stejně tak, jako je jedno slovo schopné někomu život vzít, tak je i jedno slovo schopné život zachránit.

Uvádí se, že šikanovaných učitelů je zhruba 2-3%. Což se nezdá jako tolik, ale 8-10% učitelů odůvodňuje odchod ze škol právě šikanou ze strany studentů. Dá se tedy polemizovat nad tím, jak to vlastně je. Kdyby šikana nebyla tak skrytá a těžko dokazatelná, myslím si, že by se procento šikanovaných učitelů zajisté zvýšilo.

Jednou ze záhad zůstává, proč vlastně pachatel vůbec šikanuje. Sklony k šikaně se tvoří převážně kvůli neuspokojení nebo nedostatečnému splnění základních potřeb dítěte. Do těch patří pocit lásky, pozornosti a komunikace. Samozřejmě to ne vždy musí být chyba rodičů. Často se také stává, že se ,,trhne se špatnými lidmi” a nezjistí se tak, jak by měla skupina doopravdy fungovat a nepozná tak mezilidské hodnoty.

Tohle vše výše vypsané jsou věci, které bohužel nelze nijak ovlivnit, ráda bych napsala, že co už ovlivnitelné je, je prevence. Jak se ale ubránit? Jak tomu předejít? To jsou dvě neuvěřitelně těžké otázky. Ano, učitel se může snažit být tím nejlepším možným učitelem na světě, ale to agresora vůbec nezajímá, když v učiteli vycítí slabost, chytí se jí.

Řešení šikany už ale o něco málo nadějnější je. Vždy je možnost přeřadit učitele do jiné třídy, což sice není dlouhodobé řešení problému, ale minimálně je to pro učitele veliká naděje na zlepšení. Do více efektivních metod potom patří školní poradenské pracoviště, krizový plán, ten by správně měla mít každá škola, který dává možnost řešení pro různé krizové situace. Je možné také kontaktovat střediska výchovné péče, která slouží nejen k trestu agresorů, ale i k vysvětlení a ponaučení pro celou třídu ohledně dané situace. Pokud škola není schopná pomoct, je také jedním z řešení návštěva inspektorátu práce, což je úřad dohlížející na dodržování předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Pointou celého tohohle článku není to, abyste věděli, co je to šikana. Pointou je, abychom si všichni uvědomili, že šikanovaní nejsou jen děti, ale i dospělí a senioři. Že šikana dohnala několik lidí k vážným psychickým problémům a kolikrát i k sebevraždám. Proto pokud se s tím sami potýkáte nebo víte o někom, kdo s tím bojuje, řešte to, svěřte se, je to třeba.

Mariana Niklová

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *